Skillet – One day too late.mp3
 Żywienie

Witamina A jest niezbędna do utrzymania w normalnym stanie tkanek organizmu. Wpływa na wzrost, wzrok i funkcje płciowe. Jej niedobór doprowadzić może miedzy innymi do intensywnego rogowacenia nabłonka narządów układu oddechowego, trawiennego i rozrodczego. Może namieszać także przy oczach – staną się one suche, siatkówka będzie miała obniżoną zdolność regeneracji, zaś sam organizm stanie się bardziej podatny na infekcje. Witamina ta co prawda nie występuje w pokarmach roślinnych, ale można ją znaleźć w dużych ilościach w wątrobie i tranie.

Witamina D odpowiada za prawidłowy rozwój kości. Jej niedobór powoduje krzywicę, rozmiękczenie lub rzeszotowienie kości. Można ją łatwo znaleźć w drożdżach, tranie, rybach.

Witamina E jest odpowiedzialna za oddychanie tkankowe, rozwój muskulatury i funkcje płciowe. Jej niedobór odpowiada za zanik mięśni i spermy u samców, u suk zaś powoduje niemożność urodzenia potomstwa – szczenięta giną zaraz po zapłodnieniu. Uzupełnić ją można, spożywając kaszę owsianą, gryczaną i oleje roślinne.

Witamina K wymagana jest przy prawidłowym krzepnięciu krwi. Zbyt mała ilość może doprowadzić do wylewów w różnych miejscach ciała, zwłaszcza w okolicy szyi, klatki piersiowej i nóg. Zawierają ją specjalne preparaty witaminowe, a także szpinak i kapusta.

Witamina C, ostatnia, ale nie najmniej ważna, bierze czynny udział w tworzeniu tkanki łącznej naczyń krwionośnych, we wchłanianiu żelaza we krwi, w syntezie hormonów nadnerczy oraz w przemianie aminokwasów. Reguluje ona także pracę wątroby i chroni przed krwawymi wylewami pod skórę, do stawów i narządów wewnętrznych. Zmniejsza też ryzyko wystąpienia anemii i zachorowania na szkorbut. W dużych ilościach można ją znaleźć w ziemniakach, wątrobie, świeżych owocach i warzywach.

© Załoga Chartykasa