Wrethov ft Kase – Breaking down.mp3
 Żywienie

Za przemianę węglowodanów odpowiedzialna jest witamina B1. Jej brak naraża system nerwowy na negatywne działanie kwasu pirogronowego, co na dłuższą metę może prowadzić do paraliżu. Duża ilość witaminy B1 występuje w pieczywie ryżowym, kaszy owianej, gryczanej i drożdżach.

procesach utleniających i odnowie komórek organizmu bierze udział witamina B2. Występujące wymioty, dyzenteria, słabość mięśni, wypadająca i odbarwiona sierść oraz liczne choroby skóry zdecydowanie świadczą o jej braku. Dużą jej ilość znajdziemy w wątrobie i nerkach,

Przed chorobowymi zmianami w układzie nerwowym, narządach wewnątrzwydzielniczych i przed dolegliwościami skóry chroni witamina B3, odpowiedzialna także za procesy fermentacyjne. Jak inne z tej grupy, także ona występuje w wątrobie, nerkach i drożdżach.

Stymulująca funkcje wątroby witamina B4, odpowiada też za przemianę tłuszczów i aminokwasów zawierających siarkę. Jej niedobór może doprowadzić do otłuszczenia wątroby, a w rezultacie wylewu krwi do nerek. Bardzo dużo tej witaminy zawiera mięso.

Niedobór witaminy B5 charakteryzuje się czarną barwą języka, zaś śluzówka jamy ustnej, a nierzadko i skóra jest owrzodzona, w kale występuje krew. Znajdziemy ją w wątrobie i drożdżach.

Do prawidłowego przebiegu przemiany węglowodanowej i tłuszczowej niezbędna jest witamina B6. Chroni ona przed wieloma chorobami skóry, zaburzeniami pracy żołądka, czy owrzodzeniami jamy ustnej. W dużych ilościach znajdziemy ją w świeżym mięsie, kaszy pszennej, gryczanej, drożdżach.

© Załoga Chartykasa