Demi Lovato – Let it go.mp3
 Żywienie

Żadna dieta nie istnieje bez niezbędnych mikroelementów i składników mineralnych. Dopiero wtedy, gdy ich ilość jest odpowiednia, możemy mówić o naprawdę wartościowym posiłku. Mowa tu o wapniu, fosforze, potasie, sodzie, chlorze, żelazie, miedzi, kobalcie i cynku.

Wapń wchodzi w skład tkanki kostnej i chroni przed krzywizną, a suki karmiące przed mięknicą kości. Reguluje on także pracę układu mięśniowego i nerwowego. W bardzo dużych ilościach występuje przede wszystkim w mleku.

Fosfor niezbędny jest do przemiany węglowodanowej i utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej we krwi. Występuje on w wielu tkankach, mięśniowej, kostnej, nerwowej, gruczołowej oraz w jądrach komórkowych. Znajdziemy go w pełnowartościowym mleku i kaszy owsianej.

Niedobór sodu, potasu i chloru prowadzi do braku apetytu, któremu towarzyszą arytmia, bardzo niskie ciśnienie krwi, a także zmniejszenie ilości wydzielanego soku żołądkowego. Aby uzupełnić ich zapas, należy do diety dodać szarą sól. Potas występuje także w ziemniakach, kaszy owsianej i świeżym mięsie.

Niedobór żelaza, miedzi i kobaltu doprowadzić może do anemii. Są one niezastąpione w procesie tworzenia hemoglobin i innych części składowych we krwi. Dodatkowo niedobór miedzi objawia się odbarwieniem sierści. Warto stosować środki ochronne, zawierające minerały. Źródłem żelaza są między innymi wątroba, kasza pszenna i gryczana. Za dobre źródło miedzi uważa się pszenny, wątrobę i jarzyny. Z kolei kobalt występuje w mięsie ryb morskich i w wątrobie.

Bardzo ważną rolę w organizmie odgrywa cynk – reguluje wzrost, rozwój płciowy, ostrość smaku i węchu. Na niedobór cynku narażone są zwłaszcza te psy, które otrzymuję niewiele mięsa. Szybko tracą one apetyt, przestają rosnąć, nadmiernie się pocą i cierpią na choroby skóry. Duże ilości cynku znajdziemy w wątrobie, świeżym mięsie, kaszy gryczanej i owsianej.

© Załoga Chartykasa